O nás
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) poskytuje komplexnú psychologickú, špeciálno-pedagogickú, výchovnú, poradenskú a preventívnu starostlivosť deťom okrem detí so zdravotným postihnutím v oblasti optimalizácie ich osobnostného, vzdelávacieho a profesijného vývinu, starostlivosti o rozvoj nadania, eliminovania porúch psychického vývinu a porúch správania.
Rodičom, pedagogickým a školským odborným zamestnancom poskytuje bezplatné poradenské služby.
Psychologické poradenstvo
- v oblasti školskej spôsobilosti dieťaťa pred začiatkom plnenia povinnej školskej dochádzky (predčasné zaškolenie, odklad PŠD)
- diagnostika vývinovej úrovne (rizikový vývin)
- pre nadané a talentované deti
- pri ťažkostiach v učení ( neprospech všeobecný alebo špecifický v niektorom predmete, nízka výkonová motivácia, vývinové poruchy učenia, vývin v sociálne znevýhodnenom prostredí)
- pri výchovných problémoch v správaní - asociálne (úteky, záškoláctvo), antisociálne (krádeže), egocentrické (upútavanie pozornosti, nadmerné sebavedomie), impulzívne (nepokoj, agresivita), maladaptívne (odpor, odmietanie), negativistické (vzdorovitosť, klamanie)
- osobnostných a psychických problémoch - ťažkosti s nadväzovaním vzťahov, so sexualitou, psychosomatické problémy, emocionálne ťažkosti (hnev, smútok, strach), týrané deti a obete šikanovania
Špeciálno-pedagogické poradenstvo
- diagnostika prediktorov gramotnosti detí predškolského veku
- diagnostika vývinových porúch učenia - dyslexia (porucha čítania), dysgrafia (porucha písania), dysortografia (porucha pravopisu), dyskalkúlia (porucha počítania
- vývinových porúch aktivity a pozornosti (ADD/ADHD)
- poradenská a metodická pomoc rodičom pri zvládaní domácej prípravy dieťaťa na vyučovanie
- odborné posúdenie vhodnosti individuálneho začlenenia (integrácie) žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) z dôvodu vývinových porúch učenia, aktivity a pozornosti, správania, nadania, choroby a zdravotného oslabenia, vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí
- metodická odborná pomoc pedagógom pri tvorbe individuálnych výchovno-vzdelávacích programov a plánov pre žiakov so ŠVVP
- konzultácie ohľadom výstupov so špeciálno-pedagogickej diagnostiky, postupov pri práci so žiakmi so ŠVVP, dokumentácie individuálne začlenených žiakov v bežnej triede ZŠ, SŠ
Logopedické poradenstvo
- posúdenie úrovne rečového vývinu a charakteristiky narušenej komunikačnej schopnosti dieťaťa s určením postupu pri jej náprave
- diagnostika foneticko-fonologickej, lexikálno-sémantickej, morfologicko-syntaktickej úrovne reči a komunikačného správania reči dieťaťa na základe primeranosti k veku, obsahu a forme
- logopedické poradenstvo, terapia/intervencia - špecifické aktivity zámerného učenia zamerané na eliminovanie, zmiernenie alebo prekonanie narušenej komunikačnej schopnosti
Poradenstvo v oblasti sociálneho vývinu
- diagnostika úrovne a porúch sociálneho správania dieťaťa v rodine (neprimerané správanie voči rodičom alebo súrodencom, súrodenecká rivalita ), rodinného prostredia a sociálnych vzťahov v rodine (výchovné štýly, citové väzby medzi členmi rodiny, rozvod, náhradná rodinná starostlivosť, ...)
- zisťovanie sociálnej úrovne školského prostredia dieťaťa, úrovne a porúch sociálneho správania a sociálnych vzťahov v škole (vzťahy medzi rovesníkmi v rámci triedy, triedna klíma, súdržnosť triedy, vzťahy s učiteľmi, neprimerané správanie voči spolužiakom alebo učiteľom, šikanovanie, adaptačné problémy, nerešpektovanie sociálnych noriem, ....)
- diagnostika širšieho sociálneho prostredia, úrovne a porúch sociálnych vzťahov a správania dieťaťa v širšom sociálnom prostredí (starí rodičia, kamaráti,...)
- diagnostika porúch sociálneho vývinu
- poradenské metódy a postupy zamerané na ovplyvňovanie sociálnych vzťahov dieťaťa a skupiny detí v škole
Kariérové poradenstvo
- odborná pomoc pre žiakov ZŠ a študentov SŠ v procese rozhodovania sa o ďalšom štúdiu na strednej škole alebo vysokej škole a budúcom povolaní počas ich prípravy na vstup do sveta práce (aj pre žiakov so ŠVVP a žiakov, ktorí majú psycho-fyzické obmedzenia)
- diagnostika intelektových schopností, špecifických schopností a zručností, nadania a talentu, záujmového zamerania a osobnostných vlastností
- realizuje sa pri voľbe povolania, keď žiak/študent ešte nemá ujasnený smer ďalšieho štúdia alebo pri reorientácii (presmerovaní), keď jeho predstavy o povolaní a schopnosti sú v rozpore s reálnymi možnosťami a požiadavkami trhu práce
- určené aj pre žiakov, ktorí majú problém zvládnuť záťaž v súvislosti s prijímacími skúškami
- poskytnutie konkrétnych informácií o možnostiach ďalšieho vzdelávania na SŠ alebo VŠ
Preventívno-výchovná činnosť
v oblasti sociálno-patologických javov:
- látkové závislosti - drogy, fajčenie, alkohol a nelátkové závislosti- patologické hráčstvo, závislosť na internete, virtuálnej realite, mobile
- antisociálne správanie - šikanovanie obetí, agresivita, krádeže, vandalstvo, záškoláctvo, rizikové správanie, iná trestná činnosť
- obchodovanie s ľuďmi, sekty, extrémizmus, diskriminácia, xenofóbia, rasizmus a fašizmus
- CAN syndróm a sexuálne násilie
v oblasti:
- partnerských vzťahov a sexuality
- výchovných problémov a problémového správania
- stimulácie špecifických funkcií detí a žiakov
- rozvoja sociálnych zručností, interpersonálnych vzťahov a komunikácie v triede
- prevencie pred nezamestnanosťou