Poradenské metódy a postupy

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie využíva vo svojej odbornej činnosti metódy, techniky a postupy zodpovedajúce súčasným poznatkom psychologických a pedagogických vied a stavu praxe. Patria sem psychodiagnostické metódy a testy, psychologická intervencia a psychoterapia, pedagogické a liečebnopedagogické diagnostické metódy, špeciálnopedagogické a liečebnopedagogické korektívne a reedukačné postupy, logopedické diagnostické, korektívne a reedukačné metódy a techniky, diagnostické metódy sociálnej pedagogiky a sociálnopedagogické intervencie, preventívno-výchovné aktivity a preventívne programy.

Terapia hrou

V živote každého dieťaťa je hra veľmi dôležitá, pretože je to najprirodzenejšia forma akou dieťa dokáže komunikovať. Prostredníctvom hračiek deti rozprávajú, objavujú svoje zážitky, vyjadrujú to, čo si myslia, čo cítia. Ak sa cítia byť pochopené, následne sa u nich eliminuje potreba dať nám pocity najavo svojim správaním.

   Terapia hrou je určená pre deti od 3 do 8 až 9 rokov, ktoré majú ťažkosti v domácom prostredí, školskom prostredí, vo vzťahoch medzi rovesníkmi, a iné. Prostredníctvom hry je im umožnené zmenšiť citové napätie, odreagovať sa, je podporená ich schopnosť lepšie sa vyrovnať s traumatickými alebo nepríjemnými zážitkami.

Terapiu hrou realizujeme v priestoroch CPPPaP (v špeciálnej miestnosti -HERŇA). S dieťaťom sa terapeut stretáva zvyčajne 1x za týždeň (45 min.). S rodičom dieťaťa sa terapeut stretáva v iný dohodnutý termín. Rodičov učíme základné zručnosti terapie hrou (citlivé/aktívne počúvanie dieťaťa, budovanie sebavedomia dieťaťa, rozoznávanie emocionálnych potrieb dieťaťa, terapeutické zadávanie hraníc).

Filiálna terapia

Tréning rodičovských zručností

Zamerajme sa na vzťah s dieťaťom, nie na problém! 

   Filiálna terapia (tréning rodičovských zručností) je založená na technikách a princípoch terapie hrou. Predchádza problémom vo výchove tým, že pomáha rodičom pochopiť potreby/pocity dieťaťa. Zvyšuje schopnosť rodičov lepšie spolupracovať so svojimi deťmi. Posilňuje a skvalitňuje vzťah medzi rodičom a jeho dieťaťom.

Ak dieťa zažije vzťah, v ktorom sa cíti byť prijaté, pochopené rodičom, a keď zistí, že rodičovi na ňom záleží, začne v hre prejavovať veľa zo svojich problémov a zároveň sa počas hry začne viac uvoľňovať jeho napätie, pocity, a to, čo ho ťaží. Dieťa tak začne pozitívnejšie vnímať seba samé, bude schopné objavovať svoje vlastné silné stránky, bude schopné prijímať väčšiu zodpovednosť za svoje správanie.

To, ako sa dieťa vníma, výrazne ovplyvňuje jeho správanie. To, ako premýšľa, ako sa správa v škole, doma alebo vo vzťahoch, veľmi úzko súvisí s tým, ako vníma seba samé. Ak sa dieťa vníma pozitívnejšie, aj jeho premýšľanie a správanie bude vyspelejšie, zrelšie. 

Tréning rodičovských zručností realizujeme v priestoroch CPPPaP (v špeciálnej miestnosti - HERŇA), kde rodič 1x týždenne trávi so svojim dieťaťom hrové stretnutia (30 min.), za použitia špeciálne vybraných hračiek. Následne sa 1x týždenne (v iný dohodnutý deň) rodič stretáva aj s odborníkom, s ktorým spoločne podľa manuálu prechádza základné témy, trénuje nové zručnosti.

Stimulačný program rozvoja deficitov čiastkových funkcií

Metodika Dr. Sindelar

Metodika slúži na cielené mapovanie vývinovej úrovne jednotlivých čiastkových funkcií dieťaťa v školskom veku a podchytenie symptómov, ktoré sa navonok môžu prejavovať ako špecifické poruchy učenia (dyslexia, dysgrafia,...) alebo rôznymi podobami porúch pozornosti, správania a inými symptómami, ktoré narušujú bežné fungovanie dieťaťa v škole a rodine. 

Diagnostika ukáže individuálny kognitívny profil dieťaťa, v ktorom sú zobrazené jeho silné a slabé kognitívne funkcie.

Následný systematický tréningový program je zostavením individualizovaného, špecifického plánu nápravy, ktorého cieľom je nielen vyrovnanie deficitov dieľčich funkcií, ale aj stabilizácia dieťaťa a odstránenie sekundárnej neurotizácie a emocionálnej záťaže. Program je postavený na báze denného tréningu, formou pravidelného ale nenásilného a zábavného cvičenia rodiča s dieťaťom, ktoré trvá len 10 minút. Po pretrénovaní niektorej z oblastí, príde rodič s dieťaťom na kontrolu, kde budú oboznámení s ďalším postupom v tréningu (viac informácii na www.sindelar.sk).

Program rozvoja osobnosti "Učíme sa učiť"

Feuersteinovo inštrumentálne obohacovanie

Ide o ucelený systém pracovných listov, ktoré rozvíjajú poznávacie funkcie, schopnosti dieťaťa prejsť učením v súvislostiach a dávajú mu istotu, že problémy zvládne. Metóda prináša umenie, vytvoriť si stratégie riešenia úloh, upevňuje sebadôveru, odstraňuje z práce impulzivitu a strach z chyby, rozvíja vyjadrovanie a rešpektovanie iného názoru a pomáha dieťaťu lepšie sa orientovať v živote. Deti, ktoré trpia deficitom v kognitívnej oblasti, nie sú schopné myslieť a učiť sa zo skúsenosti, nevedia si poznatky štrukturovať a organizovať. Tieto deti nie sú neúspešné preto, že nie sú inteligentné, ale preto, že sa ich poznávacie funkcie nedostatočne rozvinuli, nevedia si svoju prácu naplánovať, dopredu premyslieť stratégiu, ktorú úloha vyžaduje, nevedia zmeniť stratégiu, keď sa zmenia podmienky úlohy.

Metóda je vhodná pre deti od 8 rokov, slaboprospievajúcich žiakov, žiakov s poruchami učenia  ale aj nadaných, pretože akceleruje myslenie dieťaťa, zvyšuje efektivitu učenia, učí ho pracovať s chybou, prináša radosť a pokoj do jeho práce. 

motto: "Nechajte ma chvíľu,... ja si to rozmyslím"

Comenia Script

písmo

Comenia Script je nespojité písané písmo. Má jednoduchú abecedu, ktorá je veľmi blízka deťom, ktoré prišli z predškolských zariadení a nemajú ešte rozpísanú ruku. Samotná základná časť tvarov malých písmen je o niečo väčšia a preto sa deťom píše jednoduchšie. Mnohé písmená sú písané jedným ťahom, je zachovaný princíp priraďovania, aby si písmo zachovalo čitateľnosť. 

Toto písmo má dva druhy tvarov: veľké a malé. Miesto štyroch znakov (veľké, malé, tlačené, písané) sa deti učia písať dva znaky každého písmena.

Písmo je vhodné aj pre deti so špecifickými vývinovými poruchami učenia. Interpunkčné znamienka sa píšu hneď po napísaní písmena, nie až po napísaní celého slova. To znamená, že pri slovnom prejave, deti jednotlivé myšlienky nemusia prerušiť dopisovaním znamienok. Tak ako ide o čítanie s porozumením, pri Comenia Script ide o písanie s porozumením.

Tréning fonematického uvedomovania 

podľa Eľkonina

V štruktúre čitateľských schopností majú kľúčové postavenie jazykové schopnosti. Dobrých čitateľov charakterizuje dobrý jazykový cit, dobré porozumenie reči a rozvinuté fonematické schopnosti, najmä fonematické uvedomovanie t. j.  uvedomovanie si hláskovej štruktúry slov. Systematickým tréningom uvedených schopností v predškolskom veku sa u dieťaťa stimulujú tzv. predčitateľské spôsobilosti - deti nadobúdajú nielen znalosti o jazyku,ale aj spôsobilosti, ktoré ich pripravujú na rolu školáka, sú pozornejšie, sústredenejšie, vnímavejšie, sú viac motivované pre učenie, majú rozvinutejšiu slovnú zásobu i jazykový cit, lepšie komunikujú.

Cielenou stimuláciou fonematického uvedomovania sa dieťa naučí deliť slovo na slabiky, vyčleniť prvú a poslednú hlásku v slove, uskutočňovať hláskovú analýzu a syntézu, rozlišovať samohlásky a spoluhlásky. Vedomá orientácia dieťaťa na zvukovú stránku reči a orientácia v gramatickej stránke jazyka skvalitňuje jeho porozumenie hovorenej i písanej reči a je predpokladom efektívneho osvojenia si mechanizmu čítania a písania.

Skríning "Mačka Mňau"

na včasné zachytenie oslabenia dielčieho výkonu podľa Dr. Sindelar

Skríning monitoruje vývin jednotlivých bazálnych funkcií dieťaťa predškolského veku, ako sú sluchové a zrakové rozlišovanie figúry a pozadia, taktilno-kinestetické vnímanie, sluchová a zraková pamäť, intermodalita a serialita, ktorých vývin sa prejavuje vo vyšších kognitívnych procesoch prejavujúcich sa v predškolskom veku - grafomotorika, porozumenie reči, schopnosť rečového vyjadrovania, schopnosť začleniť sa do kolektívu vrstovníkov. 

Cieľom tejto metódy je zistiť, v ktorej oblasti je oslabenie dielčieho výkonu prítomné a teda v ktorej oblasti potrebuje dieťa zvýšenú stimuláciu, aby sa mohlo ďalej vyvíjať harmonicky. 

Následný tréningový program začína na úrovni, na ktorej dieťa ešte dokáže čiastkový výkon dosiahnuť a postupuje krok za krokom, čím napomáha dozrieť nevyvinutej funkcii. Program nemá žiaden časový plán, zohľadňuje vývinoví plán dieťaťa, trénuje sa s dieťaťom na danom stupni vývinu tak dlho, kým dieťa nedosiahne výkon príslušný pre tento stupeň vývinu bez problémov. Čím je dieťa mladšie, tým skôr v priebehu stimulácie dosiahne veku zodpovedajúcu úroveň dielčich funkcií.

EEG biofeedback

"Učenie mozgu"

EEG biofeedback je metóda, ktorá meria a ukazuje činnosť centrálneho nervového systému dieťaťa a pomocou biologickej spätnej väzby mu umožňuje regulovať mozgové vlny.

"Učenie mozgu" prebieha prostredníctvom snímania EEG vĺn vyžarovaných z mozgu pomocou elektród umiestnených na hlave. Mozgové vlny sa prostredníctvom softvéra premietajú dieťaťu do hry, ktorú vidí pred sebou na monitore. Dieťa sedí v kresle a hrá hru bez akýchkoľvek nástrojov, bez myšky, joysticka, len svojou mysľou - mozgom. 

Ak jeho mozog pracuje na správnych vlnových dĺžkach, je odmeňovaný zvukovým signálom a počtom bodov. Ak vlnové dĺžky nie sú správne a úspech v hre mizne, program ho upozorní na stratu koncentrácie. Človek zvyčajne nie je schopný spoľahlivo ovplyvniť svoju mozgovú aktivitu, ktorá prebieha podvedome. Vďaka EEG biofeedback terapii môže dieťa vidieť svoju mozgovú aktivitu na obrazovke počítača a to dáva možnosť ju nielen poznať ale aj ovplyvniť a meniť systematickým tréningom.  

K pozitívnym zmenám tréningu patrí zlepšenie kvality spánku, pozornosti, postupné zlepšovanie schopnosti učiť sa a pamätať si informácie Zmeny v správaní sa prejavia ústupom impulzívnosti a roztržitosti, nepokoj a agresivita sa regulujú, zlepší sa sebaovládanie, posilní sa vôľa, zvýši sa odolnosť voči stresu, zlepšia sa aj medziľudské vzťahy, kognitívne funkcie, rastie sebadôvera i sebaúcta dieťaťa. Zo začiatku sú tieto zmeny krátkodobé, no po poctivom absolvovaní všetkých tréningov sa stávajú trvalými.

Metóda JIAS

Metóda individuálnej sluchovej stimulácie

JIAS sluchová stimulácia je sluchový program zameraný na stimuláciu sluchového spracovania t.j. sluchových dráh vedúcich od sluchového orgánu do tzv. audiotívneho kortexu, čiže sluchovej kôry. Ak v priebehu sluchového spracovávania dochádza k oslabeniam, ktoré dlhodobejšie pretrvávajú, alebo sa oslabenia vyskytujú v citlivých obdobiach vývinu sluchu a počúvania, môžu byť sluchové spracovávanie, vnímanie a všetky ostatné na sluch naviazané procesy, výrazne narušené.

Problém teda nie je porucha sluchu, ale problém môže spočívať v tom, že čo dieťa počuje, nevie dostatočne a adekvátne spracovať.

To, čo ponúka terapia JIAS - individuálna sluchová stimulácia, je stimulácia určitých konkrétnych frekvencií, na ktorých bol zistený odklon od tzv. optimálnej krivky počutia. Na základe testu počúvania sa vypracujú špecifické individuálne hudobné nahrávky, ktoré sú poskladané presne podľa potreby daného dieťaťa tak, aby stimulovali konkrétne oslabené alebo prestimulované frekvencie.  

Preventívne aktivity a programy 

Preventívno-výchovné aktivity sa realizujú prostredníctvom prednášok a besied pre žiakov, učiteľov a rodičov a majú krátkodobý a informatívny charakter o konkrétnej oblasti: 

  • rozvoj osobnosti (komunikácia, techniky učenia)
  • výchovno-vzdelávacie problémy (problémy v správaní)
  • adolescencia a dospievanie
  • zvládanie záťažových situácií (stres, konflikty)
  • zdravý životný štýl
  • sociálno-patologické javy
  • starostlivosť o deti so ŠVVP

Preventívne programy sú ucelenejšie a dlhodobejšie trvajúce programy, ktoré sa monitorujú a vyhodnocujú, majú presne stanovený cieľ, zameranie, cieľové skupiny a harmonogram.

© 2020 CPPPaP Stará Ľubovňa, Levočská 341/7
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky